Flexibele opvang in een huiselijke sfeer

 

Pedagogisch werkplan

Gastouderopvang Kekum

Inhoudsopgave:

 

Hoofdstuk 1:                      Inleiding

Hoofdstuk 2:                      Mijn visie

Hoofdstuk 3:                      Dagindeling

Hoofdstuk 4:                      Pedagogisch werkplan

Hoofdstuk 5:                      Randvoorwaarden realiseren pedagogisch plan

Hoofdstuk 6:                      Planning

Hoofdstuk 7:                      Overige

Hoofdstuk 8:                      Klachten

Hoofdstuk 9:                      Protocol vermoeden kindermishandeling

Hoofdstuk 10:                    Protocol calamiteiten

Hoofdstuk 11:                    AVG

 

1.    Inleiding

 

Mijn naam is Irma van der Weide-de Wit. Ik ben geboren op 20 april 1984 in Leerdam. In mijn jeugd ben ik opgegroeid in Oosterwijk en later ben ik naar Kedichem verhuisd. Ik ben getrouwd met Manfred van der Weide en we hebben samen 3 kinderen. Dochter Diede (2014)  zoon Jelte (2016) en dochter Fenne (2023). In 2020 is hondje Bram bij ons gezin gekomen.

 

Ik heb na de middelbare school de opleiding tot sociaal pedagogisch werker niveau 4 afgerond. Tijdens mijn opleiding, en daarna, ben ik werkzaam geweest in de gehandicapten zorg. Na 17 jaar gewerkt te hebben als activiteitenbegeleidster en integraal medewerkster ben ik als gastouder begonnen. Tijdens mijn opleiding en werk als begeleidster, heb ik veel ervaring opgedaan in het helpen van mensen om zichzelf te ontwikkelen, het aanbieden van passende activiteiten en het creatief denken aan oplossingen.

                                                                   

Ik vang in mijn huis kinderen op van 0 t/m 12 jaar. Door thuis kinderen op te vangen zorg ik voor opvang in een huiselijke sfeer, waar het kind centraal staat en alle kinderen aandacht krijgen die ze verdienen. Ik werk via mijn eigen pedagogisch werkplan. Dit heb ik gemaakt om bewust bezig te zijn met de manier waarop ik met de gastkinderen omga. Daarnaast hebben alle gastouderbureaus ook hun pedagogisch plan wat naast mijn plan ligt. Ik beschrijf in mijn pedagogisch werkplan mijn globale dagelijkse dagindeling, wat mijn visie is en hoe ik de pedagogische doelen vormgeef. Ik zorg dat dit plan actueel is en pas het daarom regelmatig aan.


2.    Mijn visie

 

Bij gastouderopvang Kekum mag u een professionele opvang in huiselijke sfeer verwachten. Het (ver-)zorgen van de kinderen staat voorop. De kinderen mogen hier zichzelf zijn. Plezier hebben is erg belangrijk. Als de kinderen zichzelf kunnen zijn en plezier hebben gaat de ontwikkeling van het kind gemakkelijker. Door met de kinderen uiteenlopende activiteiten te doen hebben ze plezier en leren ze sociale en cognitieve vaardigheden. Met de jongere kinderen tot 4 jaar doe ik meer ontwikkelingsgerichte activiteiten. Kijkend naar het kennen en kunnen van de kinderen daag ik ze uit om steeds weer iets nieuws te leren of te ontdekken. Met de oudere BSO kinderen bestaan de activiteiten vooral uit sociale activiteiten. Hierbij houd ik rekening met de wensen, behoefte en het energielevel van het kind.

Er is een dagritme waar we ons globaal aan vasthouden. Soms is iets een half uurtje later of juist net iets eerder. Dit om met de ritmes van de kinderen mee te gaan.


3.    Dagindeling

 

Vanaf 7:00            binnenkomst kinderen

 

8:00-9:00              eigen kinderen naar school brengen in Hoornaar

 

Begin ochtend       naar buiten gaan

                              knutselen

                              voorbereidende voorschoolse activiteiten

                              vrij spel

 

10:00                      fruit eten en drinken

 

2 e helft ochtend       knutselen

                                  vrij spelen

                                  (voor-)lezen

 

12:00/12:30                lunch

 

Begin middag         jongere kinderen gaan slapen

Oudere kinderen gaan spelen, knutselen of we doen samen een spelletje.

 

14:30                       kinderen van school halen. Gevolgd door wat drinken en een

                                tussendoortje erbij.

 

2 e helft middag      net waar de kinderen zin, behoefte en plezier in hebben.
                                Ouders komen de kinderen ophalen.

 

17:30/17:45             avondeten eigen gezin.
                                Indien nodig kan gastkindje mee eten na voorafgaand overleg.


18:30                        sluitingstijd Gastouderopvang Kekum.          

 



4.    Pedagogisch werkplan

 

Opvoedingsdoel in de interactie tussen mij, het kind, kinderen onderling.

 

Emotionele ontwikkeling:

Een veilige hechting is voor iedereen belangrijk. Van een veilige hechting tijdens de kinderjaren heeft het kind op latere leeftijd veel plezier. Ik ben voor de kinderen de vaste begeleidster gedurende de opvang bij gastouderopvang Kekum. Door in de eerste weken van de opvang te werken aan de veilige hechting probeer ik voor de kinderen de vertrouwde volwassenen te zijn. De volwassenen waar ze op terug kunnen vallen, hulp aan kunnen vragen en die ze kan troosten als het nodig is. Ik ondersteun de kinderen waar ik kan. Bied een luisterend oor en een veilige “haven”. Het individuele kind krijgt de aandacht waar het om vraagt en die het verdient. Het kind voelt zich hierdoor gezien en begrepen. Dit legt een basis voor een gevoel van veiligheid en een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling.

 

Cognitieve ontwikkeling:

Tijdens de opvang daag ik de kinderen uit om zichzelf te ontwikkelen. Dit kan door middel van een creatieve activiteit zijn, maar ook door een voorbereidende schoolse activiteit, een spel of een rollen spel. Ook sensopathische activiteiten, (voor-)lezen en belevingsactiviteiten gebruik ik om de kinderen uit te dagen zich te ontwikkelen. Voor de oudere BSO kinderen zoek ik vaak naar ontspannende activiteiten die ze thuis minder snel zullen doen. Ook probeer ik een paar keer per jaar een workshop of een bezoek aan een bijzondere/leerzame plek te plannen.

 

Meestal werk ik met een thema. Gedurende dat thema heb ik diverse knutselactiviteiten. Deze zijn afgestemd op de ontwikkelingen van de kinderen. Zowel de jongere kinderen als de oudere kinderen daag ik op hun eigen niveau en interesse uit. Ik laat de kinderen zoveel mogelijk zelf doen en zelf ontdekken. Als ik zie dat een kind het moeilijk vind stimuleer en motiveer ik eerst verbaal, pas als het dan niet lukt gaan we het samen doen. Samen zijn we 100%. De ene keer is het kind 90% en help ik de andere 10%. En de andere keer help ik het kind iets meer. Maar we zorgen samen dat we het eindresultaat halen. De kinderen halen hier veel zelfvertrouwen uit en een gevoel van eigenwaarde. Ook hun zelfredzaamheid groeit door de kinderen te stimuleren en ze zoveel mogelijk zelf te laten doen en alleen te helpen waar nodig. Ze zijn aan het eind trots op hun werk, ondanks dat ze het misschien wat moeilijker vonden. Ik benader het kind vanuit de growth-mindset. Van proberen kun je leren. We zetten (samen) door tot het lukt. En we maken geen foutjes, we maken leermomenten.

 

Sociale ontwikkeling:

Gedurende de opvang leer ik de kinderen om rekening met elkaar te houden. Dat ze soms op elkaar moeten wachten en dat een onenigheidje met elkaar niet erg is, maar dat het wel samen goed opgelost moet worden. Ik leer ze dat verbale en lichamelijke agressie niet gewenst is en dat ze met praten meer voor elkaar kunnen krijgen.

Als de kinderen met elkaar spelen zet ik soms letterlijk een stapje terug. Ik observeer dan het gedrag en stap weer in hun samenspel als ik merk dat er een conflict dreigt of als een kind “vastloopt” in het spel. Als ik weer wat bijgestuurd heb, stap ik weer uit hun spel.

Ik daag de kinderen uit om dingen zelf te ontdekken en ik stimuleer ze om daarna een vervolgstap te zetten. Zo krijgt het kind meer zelfvertrouwen en groeit het in de zelfredzaamheid.

Ook stimuleer ik dat de kinderen elkaar helpen. De oudere kinderen krijgen hierdoor een boost in hun zelfvertrouwen en de jongere kinderen leren van de oudere kinderen.


5.    Randvoorwaarden voor het realiseren van het pedagogisch plan:

 

Omgeving:

Ons huis is kindvriendelijk ingericht volgends de normen van de GGD. De GGD en de diverse gastouderbureaus komen dit ook jaarlijks controleren d.m.v. een risico-inventarisatie. De kinderen hebben beneden voldoende vrije bewegingsruimte en de keuken is afgescheiden door een traphekje. Voor de jongere kinderen heb ik een box. Als veilige plek spelen de jonge kinderen in de box. Als de jonge kinderen over de grond gaan tijgeren of kruipen gaat hondje Bram in zijn bench of naar buiten. De jonge kinderen zijn nooit op de grond aan het ontdekken als Bram rond loopt. Als de kinderen stevig genoeg kunnen staan en lopen loopt Bram ook door de woonkamer. Er wordt niet gerend in de woonkamer en oudere kinderen worden gewezen op het jonger, rond kruipende kind.

                                                                                    

In de speelhoek staat een kast met knutsel spullen, boekjes en speelgoed wat de kinderen zelf vrij kunnen en mogen pakken. Achter een gesloten kast liggen de spullen, die de kinderen niet zelf kunnen of mogen pakken. Maar ze kunnen er wel altijd om vragen als ze graag iets willen doen. Het spelmateriaal in de vrij te pakken speelgoedkast wissel ik geregeld, waarbij ik kijk naar de (spel-)behoefte van de kinderen. Door het regelmatig wisselen blijft het voldoende uitdagen tot ontdekken.

 

Buiten is een afgesloten tuin. In de tuin staat een speelhuisje waar de kinderen (eventueel met hulp) via het trapje naar boven kunnen en via de glijbaan naar beneden. Onder het speelhuisje is een afgesloten zandbak die de kinderen zelf kunnen openen. Elk jaar gaat er meerdere keren per jaar nieuw, schoon speelzand in. Tijdens de lente en zomermaanden staat er een trampoline met net in de tuin. Hier mogen maximaal 2 kinderen tegelijk op springen en er mogen geen losse voorwerpen, zoals speelgoed, mee opgenomen worden.

 

Voor de kinderen die een dutje doen of ’s avonds hier slapen, beschik ik over een slaapkamer voor de gastkinderen, die voorzien is van een duo ledikant, campingbedjes en/of een logeerbed. Het duo ledikant is voorzien van dubbel sluitende deurtjes en een afdak. De campingbedjes worden alleen gebruikt als er veel slapende kinderen zijn. Ze worden dan gebruikt met het originele matrasje wat erbij zit. Alle kinderen hebben een eigen lade met eigen beddengoed. Ik zorg dat het beddengoed regelmatig gewassen wordt.

 

 

Opleidingen en ervaringen:

Ik ben in het bezit van een SPW-4 diploma. Daarnaast heb ik diverse cursussen gedaan tijdens mijn werk in de gehandicaptenzorg. Hier heb ik ook veel ervaring opgedaan hoe ik anderen kan activeren, stimuleren en motiveren.

Jaarlijks volg ik de leerzame modules van de SummerSchool van Kinderwijs. Ik ben op de hoogte van de Meldcode en heb hierin ook een cursus gehad. Ook andere aangeboden cursussen volg ik waar ik kan.

In 2022 ben ik gestart met de opleiding Kinder emotiecoach. Dit zal in 2023 ook nog doorlopen.

Sinds mijn 9 e levensjaar ben ik vrijwilligster bij het Rode Kruis geweest. Daar heb ik vele cursussen gevolgd op het gebied van EHBO. Ik heb veel ervaringen mogen opdoen bij de diverse evenementen. Sinds 2020 ben ik helaas (tijdelijk) gestopt als vrijwilliger bij het Rode Kruis. Mijn (kinder-)EHBO blijf ik geldig houden d.m.v. een EHBO cursus.

Buiten deze opleidingen en ervaringen om ben ik in het bezit van een verklaring omtrent gedrag (VOG). Ook mijn man en moeder (die achterwacht is) bezitten een VOG verklaring.

 

Contacten:

Om goede opvang te kunnen bieden is het contact met ouders erg belangrijk. Ik houd van open en eerlijke communicatie. Ik vraag ouders ook altijd om alles tegen me te vertellen als er iets speelt. Zo probeer ik samen met ouders een team te zijn voor de opvoeding van het kind.

Tijdens de opvang ben ik de vaste begeleidster voor de kinderen. Mocht het nodig zijn heb ik mijn moeder (oma van Diede en Jelte) als achterwacht. Zij bezit ook over een VOG en komt af en toe binnen. Soms vinden de kinderen het gezellig als ze dan ook mee knutselt, speelt of een spelletje doet.

Aan het eind van de middag komt mijn man Manfred thuis van zijn werk. Mochten de kinderen er nog zijn zullen ze hem zien. Hij maakt een praatje met de kinderen en doet een spelletje met ze als ze daarom vragen, maar houdt zich verder niet met hen bezig.

 

Per dag vang ik maximaal 6 kinderen tegelijk op. Van de 6 kinderen heb ik altijd 2 plekjes bezet voor mijn eigen kinderen. Verder kijk ik naar de leeftijden van de kinderen:

-        Maximaal 2 baby’s van onder 1 jaar

-        Maximaal 4 kinderen tot 2 jaar

-        Maximaal 5 kinderen tot 4 jaar

 

 Normen en waarden:

Ik probeer de kinderen normen en waarden aan te leren. Daarbij respecteer ik als ouders over sommige dingen anders denken dan ik. Mocht gedurende de opvang blijken dat ouders en ik (te) erg afwijkende normen en waarden hebben wordt erover gesproken.

 

Respect is belangrijk binnen gastouderopvang Kekum. Respect voor jezelf, respect voor elkaar, respect voor materialen en respect voor de omgeving. Respect voor jezelf zorgt voor een groei in eigenwaarde. Het versterkt het kind op vele vlakken. En zorgt ook dat er respect is voor een ander. Het kind mag hier zichzelf zijn op zijn of haar eigen manier. Het kind leert hier om respect te hebben voor o.a. de gevoelens van een ander. Maar ook respect te hebben voor andermans spullen en de natuur. Ik geef zelf het goede voorbeeld en leer hierdoor aan het kind wat een goede manier van respect hebben kan zijn.

 

Ruzie maken hoort ook bij sociaal gedrag. Als de situatie het toelaat grijp ik niet direct in. Kinderen leren om voor zichzelf of een ander op te komen. Ik stimuleer de kinderen om de ruzie zelf op te lossen. Uiteindelijk houd ik in de gaten of de ruziënde partijen het ook weer goed maken en weer samen verder kunnen. Ik blijf dus aan de zijlijn staan, en stuur bij als dat nodig is.

Lichamelijke agressie wordt in de opvang niet geaccepteerd. Ik neem een kind dan direct apart en bespreek dit met het kind. Bij verbale agressie waarschuw ik 2 keer als de verbale agressie dat toelaat. Ik leg de kinderen uit dat het gedrag niet gewenst is en hoe je het beter kunt doen. Mocht het even apart nemen niet voldoende zijn haal ik het kind uit de situatie en laat ik het even in de gang op het bankje rustig worden. Daar bespreken we dan samen wat er gebeurd is, wat het kind triggerde om zo te reageren en hoe het kind het beter had kunnen doen. We sluiten altijd af met positieve woorden en eventueel een knuffel. Elke vorm van agressie koppel ik terug met ouders zodat die op de hoogte zijn van het voorval.

 

Door kinderen allemaal aan het woord te laten en andere kinderen erop te wijzen dat iemand anders aan het woord is, leren ze te wachten op hun beurt. Ze leren reageren op elkaar op de juiste manier.

We praten ook over gevoelens van een ander of gebeurtenissen. Soms pak ik hier een boekje bij op het niveau van het kind. Te denken aan bijvoorbeeld “nee is oké” of “stop hou op”. Dit lezen we samen en praten dan over wat er gebeurt in dat boek.

 

 

6.    Planning:

Wat moeten ouders zelf regelen:

-        Slaapspullen/ slaapzak indien nodig

-        Eten en drinken. Eventueel kan ik dit verzorgen tegen een vergoeding. Dit is aangegeven op de ondertekende jaarlijkse huisregels.

-        Extra setje schone kleding

-        Luiers

-        Billendoekjes

-        Eigen knuffel en/of speen

-        Eigen speenfles

 

 

7.    Overige:

Ik hanteer een minimale opvangtijd van 3 uur.

 

Kinderen die flexibel komen hebben geen “vaste” plek in de bezetting. Als ouders opvang vragen kan ik ze dat alleen bieden als ik ruimte heb volgens de eerder genoemde voorwaarden. Hiervan zijn ouders op de hoogte.

 

Als kinderen op een andere dag of andere tijden opvang nodig hebben dan normaal kan ik dat niet garanderen. Kinderen die op die dag vast komen hebben voorrang, ook al wordt de extra dag/uren ver van tevoren aangevraagd.

 

Verder houd ik me aan de huisregels van gastouderopvang Kekum en daarna aan de contracten van gastouderbureau's wat betreft incidentele vrije dagen, vakanties en ziektes.

 

Ik vervoer kinderen met de auto om kinderen bij diverse basisscholen op te halen of voor een uitstapje. Ik vervoer ze in goedgekeurde autostoeltjes en heb een inzittendenverzekering. Ouders zijn hiervan op de hoogte en geven toestemming dmv het ondertekenen van de jaarlijkse huisregels dat het kind mee mag in de auto.

 

Ik heb een bedrijfspagina op Facebook. Hierop staan dingen die we gedaan hebben met foto’s. Ouders geven me toestemming om foto’s te plaatsen. Zelf houd ik er rekening mee dat kinderen niet herkenbaar in beeld zijn op de foto’s. Ook komen er geen ongepaste foto’s op social media.


8.    Klachten

Als u een opmerking heeft, ook al vindt u het moeilijk om het te zeggen: zeg het me toch. Samen wil ik ervoor zorgen dat het kind een leuke tijd heeft bij mij als gastouder en ik stel uw opmerkingen erg op prijs. Zowel de positieve als negatieve opmerkingen. Indien we er samen niet uit komen, kunt u altijd contact opnemen met het gastouderbureau.

 

9.    Protocol vermoeden kindermishandeling

Bij het vermoeden van kindermishandeling maak ik gebruik van het protocol meldcode kindermishandeling. Ik zal een dossier aanleggen met vermoedens en dit bespreken met de pedagoog van het gastouderbureau.

Mocht een ouder mishandeling vermoeden kan er contact opgenomen worden met het gastouderbureau. Zij zullen de melding discreet in behandeling nemen en doorverwijzen naar de daartoe bevoegde instanties.

Men kan zich ook anoniem melden bij Veilig Thuis.

 

10.Protocol calamiteiten

Wanneer ik meer dan 3 kinderen tegelijkertijd opvang, eist de wet kinderopvang dat ik beschik over een achterwacht. De achterwacht blijft tijdens noodsituaties achter bij de kinderen, informeert de kinderen, weet waar de gegevens van de kinderen te vinden zijn en weet wat zij moet doen om de opvang voort te zetten. Mocht voortzetten niet mogelijk zijn informeert zij de ouders van de kinderen.

11. AVG

Persoonlijke gegevens van ouders en kind worden door mij vertrouwelijk behandeld. Gegevens liggen in een afgesloten kast of staan op een beveiligde computer. Wat besproken wordt blijft in vertrouwen.